Informasjon til barn som skal begynne i Lekeklossen Barnehage

Det å begynne i barnehage for første gang innebærer mye nytt for et barn - og for mange foreldre. Også for de barna som kommer fra en annen barnehage er det mye nytt å forholde seg til og mange nye inntrykk. Barnet skal bli kjent med mange nye barn i et nytt og fremmed lokale, samtidig som det skal forholde seg til mange nye og ukjente voksne. Vi som jobber i Lekeklossen barnahage ønsker å gjøre starten og tilvenningsperioden for hvert enkelt barn så god og trygg og tilrettelagt som mulig. Alle barn er unike og forskjellige, og med ulike forutsetninger og behov. Vår jobb er å gjøre barnehagen til et trygt sted for både barn og foreldre. Vi skal vise omsorg og være trygge voksne for de nye barna.

Som regel settes det av 3 dager til tilvenning, men vi ser alltid barnet an og avtaler videre tilvenning med foreldrene. Noen barn trenger ikke mer enn 1-2 dager med tilvenning, mens andre trenger både uker og måneder før de kjenner seg trygg i barnehagen. Her er det viktig å huske at alt er normalt. Foreldre som ønsker å høre hvordan det går med barnet under tilvenningen er velkommen til å ringe barnehagen når som helst. Andre foreldre ønsker gjerne at barnehagen skal ringe dem etter en stund for å oppdatere. Vi ønsker at alle parter skal føle seg trygg og ivaretatt, og vil møte slike behov med den største selvfølgelighet.

I slutten av første uken vil kontaktpersonen ha en oppstartssamtale med foreldrene hvor det prates om hvordan tilvenningen har gått, samt viktig informasjon utveksles.

Generell info:

Alle barn betaler 350 kroner i matpenger hver måned, dette dekker alle måltid i barnehagen. Vi serverer da frokost, lunsj og frukt/mellommåltid, samt drikke til alle måltid. Varm lunsj serveres en dag i uken.

Ta gjerne en tur innom barnehagen før oppstart for å hilse på:) Det kan være lurt å ringe og avtale dette i forkant slik at ikke avdelingen er på tur når du kommer.

Hvis noe er uklart med tanke på oppstart og tilvenning, ta kontakt med barnehagen eller kom innom for en prat.

Velkommen skal dere være til Lekeklossen Barnehage:)