November i Lekeklossen Barnehage

Studietur til Praha

5. og 6. november var det planleggingsdag i barnehagen. Disse dagene var personalet på studietur til Praha i nydelig høstvær:) En fantastisk by med mye flott kultur, utsmykning og detaljer. Fredag 6.nov fikk vi besøke to helt ulike barnehager; en midt i sentrum og en gårds- og friluftsbarmehage utenfor sentrum. Utrolig kjekt og kjempe inspirerende! Det var to stolte styrere som fortalte om sine flotte barnehager og hvordan de drev barnehagene. Det kom frem store forskjeller fra den norske standard. Eksempelvis var det 25 barn pr avdeling på 1 pedagog/ansatt i byen (3-6år), mens det i gårds- og friluftsbarnehagen var det 2 pedagoger på 15 barn (2-6år). Vi fikk også observere en time med hundeterapi på ene avdelingen i bybarnehagen, utrolig facinerende:)

Juleverksted i Lekeklossen Barnehage Vestre

November består også av mye kreativitet på de forskjellige avdelingene, julegaver lages, bidrag til pepperkakebyen, m.m.